Przejdź do treści

WARSZAWSKA LIGA DEBATANCKA

to międzyszkolny turniej, w którym spotykają  się uczniowie szkół średnich, by szkolić się w trudnej sztuce dyskusji. Debaty toczą się w stylu oksfordzkim. Taka forma uczy logicznego myślenia, jasnego formułowania własnego stanowiska, refleksu w polemice, słuchania poprzedników i oponentów oraz sztuki przekonującego mówienia do szerszej publiczności. Jest też okazją, by uczyć szacunku do przeciwnika w dyskusji i kultury wystąpień publicznych. Tematyka debat WLD odznacza się różnorodnością, rozważane kwestie dotyczą m. in. literatury, filozofii, polityki, problemów współczesnej Warszawy, historii Polski. Rywalizacja ta ma formę rozgrywek ligowych od 6 lat, a nasza drużyna startuje po raz 5. WLD objęte jest patronatem Prezydenta m. st. Warszawy przy wsparciu stołecznego ratusza.

Uczniowie po debacie w ramach Warszawskiej Ligii Debatanckiej

ZWYCIĘSTWO W TURNIEJU DEBAT HISTORYCZNYCH “PODEBATUJMY O NIEPODLEGŁEJ"

…Wszyscy już myśleli o końcu roku i wakacjach, a drużyna LO Kuronia walczyła w finale debat historycznych w Domu Spotkań z Historią! Konkurs debat historycznych organizowany w Domu Spotkań z Historią dotyczył ostatnich 100 lat dziejów Polski. Każda debata poprzedzona była warsztatami historycznymi. Z drużyną LO im. Reja debatowaliśmy nad tematem „II RP była państwem cudu gospodarczego”, a z przedstawicielami LO im. Witkacego dyskutowaliśmy o tym, czy w 1981 r. „Solidarność” mogła wywalczyć niepodległość. W finale pokonaliśmy drużynę LXIV LO im. Witkiewicza „Witkacego”, broniąc tezy, że Okrągły Stół był wydarzeniem pozytywnym w dziejach Polski. Warto dodać, ze naszą szkołę reprezentowała też druga drużyna, złożona z uczniów klasy 1B, która uznała wyższość przedstawicieli LO im. Czackiego w debacie dotyczącej zamachu majowego. Zwycięski skład: Ewelina Karolak, Olaf Parfianowicz, Hubert Koseła i Aleksander Kardyka. nasi opiekunowie: Aneta Woźniak i Rafał Drużdżel.

Previous slide
Next slide

TURNIEJ DEBAT HISTORYCZNYCH IPN

30 września 2020 roku w stołecznym Przystanku Historia im. Janusza Kurtyki odbył się regionalny (mazowiecki) etap Turnieju Debat Historycznych IPN. 

Do rozgrywki stanęły dwie drużyny: CXIX Liceum Ogólnokształcące im. Jacka Kuronia w Warszawie oraz IX Liceum Ogólnokształcące im Klementyny Hoffmanowej. Drużyny debatowały nad tezą: Wpływ Józefa Piłsudskiego na zwycięstwo w bitwie warszawskiej 1920 roku jest przeceniany. 

Niestety, mimo wielkiego zaangażowania w debatę, musieliśmy uznać wyższość przeciwnika i zadowolić się tytułem vice mistrza.

Skład sędziowski stanowili pracownicy Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Warszawie: dr Dariusz Gałaszewski, dr Anna Maria Adamus, Edyta Gula, Andrzej Kryński i Jacek Persa.

CXIX Liceum Ogólnokształcące im. Jacka Kuronia w Warszawie reprezentowali:

1. Michał Abramczyk
2. Kacper Gębicz
3. Filip Grzesiuk
4. Jakub Chomicz
 

REGIONALNY TURNIEJ DEBAT HISTORYCZNYCH IPN

Regionalny Turniej Debat Historycznych IPN – 11 kwietnia 2018

W środę 11 kwietnia w Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki Przystanek Historia przy ul. Marszałkowskiej 21/25 w Warszawie odbył się III Mazowiecki Turniej Debat Historycznych IPN.

 Dyskutowali nad poniższymi tezami:

“Społeczeństwo polskie zdało egzamin w obliczu Holocaustu” z LIX LO Mistrzostwa Sportowego im. Kusocińskiego w Warszawie, zwyciężyliśmy broniąc tezy
“Bez Kościoła katolickiego nie udałoby się obalić komunizmu“ z XXVII LO im. Czackiego, zwyciężyliśmy broniąc tezy.

W finale nie udało się pokonać tej samej drużyny XXVII LO im. Czackiego, podważając tezę “Wpływ Józefa Piłsudskiego na odzyskanie przez Polskę niepodległości jest przeceniany”, zajmując II miejsce.

Skład drużyny – uczniowie klasy I b: Julian Rembowski, Kamil Kacioui, Eryka Jarka, Arkadiusz Balcer, Miłosz Warchoł. Opiekun: Rafał Drużdżel

Previous slide
Next slide
Previous slide
Next slide

OGÓLNOPOLSKI TURNIEJ DEBAT HISTORYCZNYCH 11.10.2018

Ogólnopolski Turniej Debat Historycznych to projekt edukacyjny wykorzystujący formę debaty oksfordzkiej w edukacji historycznej. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych poszerzają i pogłębiają wiedzę historyczną na temat ważnych problemów związanych z historią Polski XX wieku.

Dzięki metodzie debaty oksfordzkiej mają możliwość nauczyć się: patrzeć na zagadnienia z wielu stron, samodzielnie myśleć, budować spójną i logiczną argumentację, występować publicznie, słuchać innych, brać odpowiedzialność za swoje słowa oraz szanować swoich rozmówców.

Fotorelacja z ćwierćfinałów debat oksfordzkich „Dokąd Idziesz Europo?” organizowanych przez Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct, 09.11.2017 r.

WARSZAWSKA LIGA DEBATANCKA

W roku szkolnym 2016/2017, jak co roku od początku jej istnienia, braliśmy udział w rywalizacji w ramach Warszawskiej Ligi Debatanckiej. Oto nasi grupowi rywale:

Z 2 Społecznym LO im. Jasienicy debatowaliśmy na temat „Program wychowawczy szkoły powinni uchwalać rodzice”.

Następnie z drużyną XXVII LO im. Czackiego rozważaliśmy kwestię wykluczenia Rosji z następnych igrzysk olimpijskich, broniąc tezy.

W kolejnej debacie mieliśmy się spierać z drużyną aktualnego Mistrza Warszawy: XIV LO im. Staszica na temat polityczny: „Populista to raczej obelga, niż opis”.

W zimowej rundzie mieliśmy stanąć do debaty z LXIV LO im. Witkiewicza „Witkacego”, rozważając cytat ze Ślubów panieńskich A. Fredry: „Moja dusza znieść mężczyzn nie może”. Niestety, drużyna Witkacego wycofała się z rozgrywek.

Na wiosnę czekała nas debata z utytułowaną drużyną XXXIII LO im. Kopernika. Broniliśmy tezy w stwierdzeniu, że każdy może być artystą.

Na zakończenie rozgrywek gościliśmy w XXXIV LO im. Cervantesa, gdzie debatowaliśmy z drużyną gospodarzy, broniąc antytezy w temacie „Dostęp do Internetu jest prawem człowieka”.

Naszą drużynę tworzyli: Maja Gaszyńska, Patryk Czarnowski, Mateusz Sęczek, Hubert Koseła, Hubert Nejman, Jagoda Płoszczyńska oraz tegoroczni maturzyści: Wiktoria Miller i Michał Zachariasz. Opiekunowie drużyny: Aneta Woźniak i Rafał Drużdżel.

Previous slide
Next slide
Uczniowie podczas debaty w szkole "Każdy jest kowalem swojego losu"

SZKOLNA DEBATA OKSFORDZKA 21.10.2016

Niesamowite emocje, cięte riposty, zaangażowanie mówców… Taka była nasza pierwsza szkolna debata! Jej temat brzmiał “Każdy jest kowalem własnego losu”. Drużyny zostały podzielone w ten sposób, aby w każdej z nich znaleźli się mówcy doświadczeni (z klas II i III) oraz ci, którzy chcieliby zasilić szkolną drużynę debatancką. Opiekunami drużyn byli p. Aneta Woźniak (drużyna propozycji) oraz p. Rafał Drużdżel (drużyna opozycji). Debata była ważnym etapem naszych przygotowań do rozgrywek w ramach Warszawskiej Ligi Debatanckiej.

W tegorocznej edycji zgłosiło się 16 drużyn, podzielonych na dwie grupy. Rywalizujemy z drużynami z liceów: Monneta, Kopernika, Jasienicy, Żeromskiego, Norwida, Kochanowskiego i Kamińskiego. Niektóre z tych drużyn dały się poznać jako wytrawni dyskutanci, część zaś startuje po raz pierwszy. Poza tym zapowiadają się dwukrotnie „wolskie derby”!

Debatowaliśmy z aktualnymi mistrzami Warszawy, drużyną LO im. Kopernika na temat likwidacji instytucji szkoły. Po kontrowersyjnym werdykcie jury uznało wyższość przeciwników.

WARSZTATY "DYPLOMACJA I NEGOCJACJE"

W dniu 18 grudnia 2013 r. młodzież klasy IIb w ramach warsztatów „Dyplomacja i negocjacje” uczestniczyła w spotkaniu z panem Krzysztofem Olendzkim – historykiem, dyplomatą, byłym wiceministrem kultury, polskim ambasadorem tytularnym w Tunezji w latach 2008-2012.

Tematyka spotkania obejmowała następujące zagadnienia: Droga do kariery,

Doświadczenie dyplomatyczne, Dyplomata w czasie rewolucji, Co oznacza dyplomacja dzisiaj? Czym jest dyplomacja publiczna? Czy zwykły obywatel może być dyplomatą?

Po spotkaniu, w miłej, niemalże rodzinnej atmosferze, młodzież zadawała Panu Ambasadorowi pytania związane z jego pracą.

Organizatorem spotkania był Ośrodek Debaty Międzynarodowej MSZ.

Skład drużyny – uczniowie klasy I b: Julian Rembowski, Kamil Kacioui, Eryka Jarka, Arkadiusz Balcer, Miłosz Warchoł. Opiekun: Rafał Drużdżel

Dyplomata Krzysztof Olendzki
Previous slide
Next slide

DEBATA "JAKIEJ POLSKI CHCIAŁ JACEK KUROŃ"

W poniedziałek 4 marca 2013 r. odbyła się debata dedykowana Jackowi Kuroniowi w 79 rocznicę jego urodzin, zorganizowana przez Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Tematem debaty była Polska – dzisiejsza i ta nieco dawniejsza. Rozmowy przeprowadził Przewodniczący Rady Programowej Otwartej Rzeczpospolitej Jerzy Jedlicki. Debata rozpoczęła się o godz. 17.45 filmem przedstawiającym opinię J. Kuronia o sytuacji naszego państwa. Polska według polityka powinna być otwarta na zachód i silna, a tę siłę ma czerpać ze wschodu. Po krótkim filmie nastąpiło wprowadzenie pana profesora Jerzego Osiatyńskiego, który przedstawił idealny model gospodarki III Rzeczypospolitej stworzony przez Jacka Kuronia. Stwierdził, że poruszana tematyka nie jest zbyt łatwa. W dzisiejszych czasach młodzi ludzie często napotykają pewne trudności związane z działalnością własnych przedsiębiorstw, a dzieje się tak w skutek sztywnych płac powodujących duże bezrobocie. Następnie głos zabrała była wiceminister pracy – Joanna Staręga-Piasek: „Jacek Kuroń. był pedagogiem, historykiem, działaczem społecznym i politykiem, a przede wszystkim człowiekiem czynu.” – tymi słowami pani polityk zaakcentowała swoje przemówienie. „Rzuciła” też lekką sugestię o potrzebie kreatywności w procesie powstawania fundamentów polityki społecznej. O wychowaniu świadomych obywateli mówił dziennikarz Adam Leszczyński. Można było zauważyć wielokrotnie wspominane wartości jak: miłość, szacunek, godność i współdziałanie. Rozważył problem przemocy w polskich szkołach i jak temu przeciwdziałać. Słowo końcowe należało do redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej” – Adama Michnika. Publicysta podkreślił ideę budowaną przez patrona naszego liceum – Jacka Kuronia mianowicie ideę współpracy, przekreślającą charakter człowieka jako „gorszy-lepszy”. Wydarzenie zostało uwieńczone pytaniami od publiczności, które postawiły kwestię systemu politycznego i gospodarczego Polski pod znakiem zapytania. Cała dyskusja miała ciekawy wymiar i była skierowana zarówno do młodych słuchaczy jak i tych odrobinę starszych. Trwała tradycyjnie jakieś półtorej godziny, jednak pozostawiła po sobie niedosyt. Myślę, iż wydarzenie skupiło głównie młodych obywateli, tych którym najbardziej zależy na losach własnej, niepodległej ojczyzny; jednocześnie otworzyło przed nami nowy krąg pytań zaczynając od „Jakiej Polski chcemy?”… Mam nadzieję nieraz zagościć na tak ciekawych dyskursach, bowiem jest to niezwykle budujące doświadczenie. 

Dominika Grabowiecka

DEBATA "METRO CZY KOLEJ MIEJSKA"

13 listopada 2012 r. nasza szkolna drużyna zainaugurowała sezon 2012/2013 Warszawskiej Ligi Debatanckiej. Gościliśmy w liceum im. A. Fredry na Muranowie. Pierwszym rywalem w tym sezonie była drużyna XLVII LO im. E. Dembowskiego, do tej pory pokonywana przez nas dwukrotnie w poprzednich latach. Tematem debaty było: “Warszawa powinna zamiast w metro inwestować w szybką kolej miejską”, a nasza drużyna broniła tezy. Wystawiliśmy doświadczony skład: Julię Olszewską, Krzysztofa Warzechę, Annę Heropolitańską (kapitana drużyny), Gabrielę Wiśniewską z klas III b i IIIe oraz debiutującego Krystiana Ptaszyńskiego z klasy I b. Po bardzo wyrównanym pojedynku niestety werdykt jury minimalnie przyznał zwycięstwo przeciwnikom. Kolejny pojedynek w grudniu z debiutantami w WLD – LO im. Hoffmanowej.

Uczniowie podczas debaty oksfordzkiej